Um 1972 wurde in Geilenkirchen nahe der niederländischen Grenze bei Aachen die Band TORTILLA FLAT gegründet. Im lokalen Rahmen gelang es der Gruppe eine große Beliebtheit zu erlangen. Die Mitglieder der Band verstanden sich als eine Gemeinschaft Gleichberechtigter, die versuchten in der Musik eigene Wege zu gehen. So ist die entstandene Musik ein gemeinschaftliches Werk aller Beteiligten, in der die Ideen Einzelner aufgenommen wurden und durch die intensive Arbeit bei den Proben zu einem Gesamtwerk zusammengefügt wurden. Ein Komponist für das jeweilige Stück kann daher auch nicht eindeutig bestimmt werden, auch wenn Themen einzelnen Musikern zugeordnet werden können. Der Sound hat sich auch auf Grund ändernder Besetzung im Laufe der Zeit gewandelt. Ist den ersten Stücken noch deutlich die damalige Vorliebe für die Lieblingsband Jethro Tull anzuhören, so ändert sich das Bild sehr, grundsätzlich nicht nur durch den Wechsel der Instrumente sondern auch der sich entwickelnden Vorliebe der Musiker für den Jazz. Elemente der Popmusik blieben aber erhalten. [Quelle: www.sonnewindundwellen.de]
...this was a 'Canterbury', Focus and Supersister-influenced fusion ensemble, who recorded a highly sought-after private pressing which will cost you more than 500 DEM today... their music was totally instrumental jazz-rock, marked by some interesting electric piano, guitar and flute interplay... certainly an interesting album for those of you who enjoy jazz-rock... [Dag Erik Asbjørnsen, ‘Cosmic Dreams At Play’, 1996] ...in the early 1970s, there were plenty of German bands playing an exciting blend of psychedelic, cosmic rock, and free jazz... there was another movement that played music which was later to be known as Industrial with its metronomic, rigid rhythms and fuzzy sounding instruments... however, there was a much smaller group of bands in Germany that took to the Canterbury sound, a complex, highly melodic and jazzy approach to music that was popular in England at that time. BRAINSTORM, TOMORROW'S GIFT on “Goodbye Future” and, to a lesser extent, MISSUS BEASTLY were proteges of this style... TORTILLA FLAT falls into this latter group, though with a Continental slant very similar to the Dutch group Supersister... TORTILLA FLAT's sole album is an instrumental exercise in superb jazz composition combined with tight rhythms and driving rock guitar... TORTILLA FLAT were a six-piece with flute, electric and acoustic guitar, bass/fuzz bass, drums, percussion, and electric piano... the primary lead instrument here is the flute, with plenty of room given to the Rhodes piano and biting fuzz guitar, while the melodies are bouncy and playful, recalling Supersister's 1970 masterpiece “Present From Nancy”... the sole difference is that TORTILLA FLAT is a bit more jazzy and less psychedelic than their proteges from next door... the seven tracks on display feature plenty of room for improvisational jamming over complex rhythms while the compositions are memorable and, at times, beautiful... unfortunately this treasure has never seen any kind of reissue (LP or CD)... only available as a very expensive original - if you can even find it... [http://gnosis2000.net/reviews/tortillaflat.htm] |